Continuació de Sóc Músic I
Anem a l'etimologia a què ens done un poc més de llum. El mot música prové del grec mousikê (μουσική), terme que, a més de muses, porta implícit el substantiu techné (τέχνη). Aristòtil entenia la techné com la capacitat de produir coses amb racionalitat, mentre Plató especificava que amb intel·ligència i mitjançant l'aprenentatge. Dominar unes habilitats i conèixer les regles era l'objectiu de l'artista. Sense el domini de les regles no podia existir cap tipus d'art, sense elles era impossible la producció artística. La mousikê, llavors, conjumina tècnica i muses. L'art de les muses vindria a significar. La suma de tècnica, entesa com destresa i domini de les regles; i les muses, enteses aquestes com imaginació, inspiració, il·luminació divina, etc. La Techné, i la seua traducció llatina, ars, mantingué aquesta accepció fins els començaments de l'època moderna.
Anem a l'etimologia a què ens done un poc més de llum. El mot música prové del grec mousikê (μουσική), terme que, a més de muses, porta implícit el substantiu techné (τέχνη). Aristòtil entenia la techné com la capacitat de produir coses amb racionalitat, mentre Plató especificava que amb intel·ligència i mitjançant l'aprenentatge. Dominar unes habilitats i conèixer les regles era l'objectiu de l'artista. Sense el domini de les regles no podia existir cap tipus d'art, sense elles era impossible la producció artística. La mousikê, llavors, conjumina tècnica i muses. L'art de les muses vindria a significar. La suma de tècnica, entesa com destresa i domini de les regles; i les muses, enteses aquestes com imaginació, inspiració, il·luminació divina, etc. La Techné, i la seua traducció llatina, ars, mantingué aquesta accepció fins els començaments de l'època moderna.
Com a
músic és en l'etimologia de la paraula i no tant en les definicions
on més m'identifique. Destresa i imaginació. Realment la formació
d'un músic es resumeix en l'adquisició de la tècnica necessària
més el desenvolupament i canalització de la imaginació. Al context
acadèmic, l'aspecte tècnic és abastament tractat i sublimat, metre
el componen imaginatiu no cal que el cerqueu pels currículums
oficials.
Kofi Agawu |
Aplegats
a aquest punt, la semiòtica i l'hermenèutica musical ens poden
aportar la clau que obri alguns d'aquests aparentment misteris al
voltant de la música. Aquestes dues disciplines, relativament noves
en l'àmbit musical, han fet, probablement, les aportacions més
importants a l'estètica de la música en les darreres dècades. Hem
sentit i repetit fins la sacietat que a música és un art abstracte.
Però no ho és tant com ho ens pensem, com han demostrat, entre
altres, Kofi Agawu, Jean Jaques Nattiez o Eero Tarasti. És un art
impregnat de tòpics, signes i narració, en definitiva, de
significats. Però desenganyeu-se, no trobareu ni ara ni en el futur
cap diccionari música-valencia/valencià-música. Els tirs van per
un altre costat. El tema és complexe, i no es pot aprofundir sense
endinsar-se en terrenys especialment costeruts de l'estètica. Com
oients i membres d'una cultura determinada trobem una sèrie de
significats consensuats que desxifrem fàcilment. Si escoltem música
militar difícilment entendrem que aquella música és un lament per
la pèrdua d'un ésser estimat. És música militar, i sabem què és
i què representa, exactament com desxifrem els diferents tocs de
campanes del campanar de la parròquia més propera.
Rubén López Cano afirma que la música és asemàntica, però
aquesta realitat no elimina la possibilitat d'incloure càrrega
semiòtica. Trescant per aquest camí acabem abraçant-nos a la
semiòtica
musical cognitiva
per a què ens aporte les respostes. Molt bé, ja estem, però hem
aplegat a una disciplina exquisidament complexa i inaccessible, i
sense que els entesos s'hagen preocupat per realitzar treballs
divulgatius. La manipulació de símbols a partir de unes regles
específiques, seria un punt de sortida clàssic per entendre els
processos cognitius relacionats amb la música, més el treball de
l'oient i de la cultura d'aquest. Succintament podríem dir que
tracta sobre processos específics de significació i comprensió
musical, on els símbols sovint tenen per referents fonts de
significat externs i d'altres de construcció cultural més
complexos. Desxifrar els símbols aporta a l'oient una càrrega
semiòtica la qual es relaciona amb els afectes.
Llavors, què és ser músic? la resposta als propers posts...
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada