Des de la Safor música, música, música i més música... poesia, poesia, poesia i més poesia... debat, idees, assaig i més debat, més idees i més assaig, ... però sempre amb música

dissabte, 26 de novembre de 2011

Qui és qui III: les agències

Com qualsevol empresa privada l'objectiu de les agències és maximitzar els beneficis econòmics de les seues activitats. Com en qualsevol feina hi ha de tot. Qui ha tingut una mala experiència amb un mal empresari parlarà mal, qui ha tingut una bona experiència parlarà bé.
A València no tenim agències importants, vaja açò per davant. De fet, a la Safor s'està treballant amb empreses de Barcelona i Madrid. Les raons són múltiples. Un problema que vam patir fa anys i que ens va fer molt de mal, va ser la proliferació d'una sèrie d'empresari desaprensius que van "cremar" el mercat. Aquestos venien a un mateix preu un grup professional que un grup d'estudiants o d'amateurs. Clar, els diners que rebien els músics no era ni molt menys el mateix, però els diners que paga l'ajuntament sí! amb la qualcosa el benefici de l'empresari era estratosfèricament superior quan enviava a estudiants o amateurs. Resultat: no enviar grups professional per ser menor el benefici. Però la qualitat òbviament no era la mateixa i s'experimentà una ràpida pèrdua de públic i un desinterès general per part dels ajuntaments per contractar música. Clar, els havien estafat i el gat escaldat amb aigua tèbia té prou.
La situació creà una inèrcia que hui en dia encara estem pagant. Els ajuntaments tenen una visió molt més professional del mon del teatre, per exemple, que el de la música, i una de les raon és la que acabem d'explicar.
També és just dir que les agències que havien actuat correctament els van fer molt de mal aquests desaprensius, tant en diners com en prestigi.
Quina és la situació ara i ací? No tenim una xarxa d'empresaris especialitzats en la representació de  música clàssica, llavors els ajuntaments i associacions que treballen amb aquestes empreses ho fan amb agències d'altres llocs, que no solen incloure grups locals entre els representats. Llavors, com hem pogut comprovar darrerament, els músics que actuen no són locals, en detriment de l'activitat musical professional autòctona. 
A més, les agències, normalment no contracten un únic concert, sinó un paquet que incloga tota la temporada. De forma que deixen als grups locals sense opcions d'accedir al mercat. Clar està que aquestes empreses fan la seua feina, no altra, i en aquest aspecte no hi ha res que criticar-los. Si s'ha de criticar a algú per aquesta situació no és a ells precisament.
El cas és que entre uns i altres els que perden són sempre els mateixos!