Des de la Safor música, música, música i més música... poesia, poesia, poesia i més poesia... debat, idees, assaig i més debat, més idees i més assaig, ... però sempre amb música

diumenge, 11 de setembre de 2011

Pateixen els "top" de la música clàssica la crisi?

Aquesta és la pregunta que es formula el compositor Jonathan Harvey al seu blog overgrownpath. Per desenvolupar el tema filtra els sous que reben alguns d'aquests "top". La polèmica començà al filtrar-se que Gustavo Dudamel havia cobrat 23.000€ per la seua participació en un PROM. El llistat filtrat és quest:

Hélène Grimaud - 16,000 euros
Kronos Quartet - 23,000 US dollars
Philip Glass - 36,000 US dollars més transport en bussines class
Patricia Kopatchinskaja - 10,000 euros
Dawn Upshaw per dos concerts - 57,000 US dollars 
12 cellistes de la Berlin Philharmonic - 24,000 euros més transport per avió de 24 seients.
The Sixteen - 14,000 Steve Reich - 18,000 US

S'ha de dir que a tot arreu, malgrat pagar-se aquests sous amb diners públics, no són de domini públic.
La conclusió que aplega Harvey es que per a res estan retallant les tarifes que reben aquests músics. A més, i és per on fa més mal, està el paper que estan desenvolupant les agències, no sols per vendre per "paquets", amb què són realment aquestes qui dissenyen els festivals i temporades, sinó pel tema de les comissions. Ay! el tema de les comissions, i no precisament per a l'agent, sinó per a l'amic que ostenta un càrrec de contractació i que ja rep el seu sou de les nostres butxaquetes! Un dia amb un poc més de valentia contarem una anècdota ben aclaridora! sobretot per al cometari següent.
Lorin Maazel en un trienni ha guanyat per ser director del Palau de les Arts 7!!! milions d'euros!!!! (mater mea!, açò s'ha de dir com a mínim en llatí). Si comptem els concerts que ha dirigit, la pròxima vegada que baixe de l'avió a Manises, per favor, crideu tots: Amague-se les carteres!!!